Rollenbank (vermogenstestbank)
Artikel uit: Auto & Tuning (2002)Rollenbank (vermogenstestbank)
Het tunen van je motor teneinde meer vermogen, koppel en topsnelheid te verkrijgen is een
kostbare aangelegenheid. De eerste extra peekaatjes zijn redelijk betaalbaar middels bijvoorbeeld
een sportluchtfilter en sportuitlaat. Maar wil je een forse vermogenswinst. Dan komt er veel meer
bij kijken. Het is vaak maar afwachten of de dure motortuning/chiptuning het gewenste resultaat
oplevert. Er zijn gevallen bekend waarbij het vermogen na het uitgeven van duizenden guldens
aan tuning niet meer maar juist minder werd!
Het motto van Jaap van Wuijckhuijse van SpeedCentre (Rijnstraat 33a, 4191 CK Geldermalsen,
0345-684 477, www.speedcentre.nl) is daarom”’meten is weten’ . Het is absoluut aan te raden
om het vermogen van je bolide voor een tuningoperatie te laten meten op een rollenbank, zodat je
later via een tweede test exact na kunt gaan wat het effect van de tuning is geweest. Het meten
van het vermogen is maar één van de vele mogelijkheden. Afstellingsproblemen kunnen worden
opgelost, waardoor het optimale vermogen wordt verkregen. Dat geldt niet alleen voor getunede
circuitwagens, maar ook voor klassieke sportwagens, snelle GTI’s en andere sportieve
straatkanonnen. De dynamische vermogenstestbank geeft tijdens de testruns via diverse sensoren
supersnel inzicht in het functioneren van carburatie- en injectiesystemen, luchtinlaat- en
uitlaatsystemen maar ook van bijvoorbeeld de nokkenassen. Aan de hand van deze meetresultaten
wordt de beste modificatie gevonden. Een perfecte manier dus om snel oorzaken van problemen
te vinden en te verhelpen. Dat geldt niet voor alleen getunede auto’; ook auto’s die rechtstreeks
uit de showroom komen blijken te beschikken over verborgen vermogen.
Met de gegevens van de rollenbank is een perfecte afstelling van onder meer de injectiesystemen
en carburateurs en de timing van het motorblok mogelijk, zodat de auto optimaal en in de meeste
gevallen ook beter zal presteren. Tijdens de zogeheten ‘runs’op de testbank registreert de
computer de bereikte resultaten en vertaalt deze in duidelijke grafieken. Na afloop krijgt de
eigenaar deze overzichten mee in een rapport. Hiermee beschik je over een objectief overzicht
van de prestaties van jouw auto. De rollenbank van Speedcentre (en de meeste andere bedrijven
die een vermogenstestbank hebben) is geschikt voor elk type auto met elk denkbaar vermogen.
‘Een Marcos RS 500 met fabrieksmotor boven de 500 pk afstellen is geen probleem’, aldus van
Wuijckhuijse. Breed of smal van een Fiat 500 tot een Corvette, alle bolides kunnen probleemloos
op de rollenbank; er heeft zelfs al een kart op gestaan. De testbank van Speedcentre beschikt
namelijk over rollen met een grote diameter en een groot roloppervlakte. Het risico van het
warmlopen van de banden vermindert daardoor sterk. Dat is belangrijk omdat temperatuur een
constant wisselende factor is en je bij grote temperatuur schommelingen niet zuiver kunt meten.
Bij een auto met extreem veel vermogen zou je de banden op kleine rollen zelfs kapot kunnen
stoken. Volgens Van Wuijckhuijse benadert een grote en brede rol de wegsituatie het meest. Ook
kun je met een grote rol de auto in een hogere versnelling testen, wat nodig is bij grote
vermogens in combinatie met een korte overbrenging. De rolweerstand op deze bank is zelfs nog
wat minder dan op de weg. En hoe minder weerstand hoe zuiverder je kunt meten.
Hoe gaat het?
De auto wordt met de aangedreven wielen op de rollen gereden en vervolgens vastgezet met
spanrollen. Deze kunnen vijf ton per stuk dragen. Een voorwielaandrijver wordt bovendien
kruislings vastgezet zodat de auto niet van de rol gestuurd kan worden. De koeling is bij een run
van zes tot acht seconden geen probleem natuurlijk blaast een verrijdbare ventilator wel koele
lucht naar de radiateur.
Het vermogen wordt gemeten aan de hand van de acceleratie van de massa van de rollenbank.
Deze massa bedraagt plusminus 1000 kg en wordt aangedreven door de auto. Een sensor meet 52
keer per omwenteling van de rol de versnelling (of de vertraging) van de rol. Met deze gegevens
wordt door de computer het vermogen bepaald en het koppel uitgerekend. Ook uit te lezen is de
gemiddelde verbrandingsdruk in de motor – dit om na te gaan of de motor vanuit zijn potentie
goed presteert – en is er een uitlaatgastester gekoppeld aan de computer. Deze meet de uitstoot
van CO2 en HC. Al deze gegevens worden weergegeven in een duidelijk afleesbare grafiek.
Een complete run duurt niet langer dan zes tot acht seconden. Binnen dertig seconden zijn
alle gegevens bekend.
Meestal wordt er gemeten in de derde versnelling, maar bij auto’s met extreem veel
vermogen en een korte overbrenging wordt er getest in een hogere versnelling.
In eerste instantie wordt de acceleratie op de wielen gemeten, het vermogen aan de wielen
dus. Het vermogen aan de krukas wordt via een formule berekend. Door het laten uitlopen
van de motor op de bank kan het zogeheten transmissieverlies bepaald worden. Dit,
uitgedrukt in een percentage, wordt ingevoerd in de computer en wordt afgetrokken van
het vermogen op de wielen. De uitkomst van die rekensom staat voor het vermogen aan
de krukas.
Bij een voorwielaangedreven auto is een transmissieverlies van tien tot vijftien procent
acceptabel. Het vermogen aan de krukas is dan dus tien tot vijftien procent minder dan dat
aan de voorwielen.
Bij een achterwielaangedreven auto treedt door de haakse overbrenging iets meer verlies
op. De testbank zelf geeft ook een minimaal transmissieverlies.
Waar moet je op letten?
Zorg ervoor dat de auto in goede technische staat is voor je hem laat testen op de
vermogensbank. Motor en aandrijving moeten technisch in goede staat zijn. Zorg ook dat
bijvoorbeeld de kleppen juist gesteld zijn, de ontsteking goed afgesteld staat en – zeer
belangrijk – dat er genoeg olie en koelvloeistof in de motor zit!
Bij Speedcentre wordt van te voren aan de eigenaar gevraagd hoeveel toeren de motor van
hem/haar maximaal mag draaien. Normaal gesproken wordt altijd uitgegaan van het
maximale toerental zoals dat door de fabrikant is vastgesteld.
Een motor zal eerder op straat dan op de vermogenstestbank kapot lopen. De belasting is
zo kort dat iedere – technisch goede – motor een run op de testbank probleemloos kan
doorstaan.
Een voordeel is dat je tijdens een run op de testbank de kans krijgt de motor tijdens het
werk te horen en te zien draaien. En mooie gelegenheid om lekkages of andere
mankementen op te sporen.
Wat is mogelijk?
Een run op een testbank is in eerste instantie bedoeld om het vermogen te meten, maar
Jaap van Wuijckhuijse benadrukt dat er veel meer mogelijkheden zijn. Zoals het opsporen
van storingen, ontstekingsproblemen, het optimaal afstellen van het mengsel, het meten
van de compressie enzovoort. Over langere runs kun je meer storingen detecteren. Een
testbank is daarom de snelste manier om problemen te ontdekken en op te lossen.
De bank van SpeedCentre is zowel dynamisch als statisch (ook elders soms het geval).
Dat wil zeggen dat elk gewenst toerental vastgehouden kan worden om precies na te gaan
wat een wijziging bij dit specifieke toerental voor gevolgen heeft. De motor kan dan
tevens zo zuinig mogelijk afgesteld behalve in de ‘volgas’ stand
Eén van de mogelijkheden is ook het ijken van de kilometerteller, die vaak afwijkt door
de montage van wielen en banden.
Een testbank kan problemen aan het licht brengen die een diagnosecomputer in een
garage niet kan vinden.
GALERIE
tel: 0345684477