Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers!
Mercedes Benz 220 A 1952 (door Jaap van Wuijckhuijse) Bij ons aangekomen start de Mercedes zonder aanwijsbare reden niet met de accu. De accu lijkt prima, maar toch moet de booster er aan te pas komen. Eenmaal aangesloten op de booster start de motor wel, maar slaat de motor over. Bij verwijdering van de bougies (die enorm vast zaten) blijkt er weer kopervet gebruikt te zijn. Nieuwe bougies geplaatst en de draad grondig schoongemaakt. Nu viel de ontsteking weg. Besloten om de ontsteking om te bouwen naar elektrisch. Starten doet de motor nu wel maar hij houdt nog steeds in. De ontsteking valt niet meer weg. Daarna gemeten zonder luchtfilter, het werd nu iets beter, maar hij houdt nog steeds in. Nu besloten om andere sproeiers te monteren. De schroefdraad van deze Mercedes is echter anders dan die van de Solex-sproeiers die wij hebben. Deze draad hebben ze ergens in de vijftiger-jaren veranderd. Na wat zoeken hebben we nog een paar sproeier-houders gevonden met de juiste draad. De auto startte en liep nu veel beter, maar na een aantal runs begon de motor toch weer in te houden. We hebben de klant benaderd met de vraag of de benzine nog wel vers was; volgens de klant is het verse benzine in een nieuwe tank… Achteraf blijkt de benzine zeker 6 maanden oud te zijn, dus afgetapt en nieuwe benzine er in. Nu weer een aantal runs en nu blijkt het werk niet voor niets te zijn geweest: een compleet andere auto. Nu is het nog een kwestie van de ontsteking proefondervindelijk afstellen; de ontsteking kan nu veel later, de verbrandingssnelheid van de nieuwe benzine is sneller. Dan volgt nog een run voor de final touch: ongelooflijk, de motor begint WEER in te houden. En het wordt steeds erger. Tijd om te controleren met de scope: de ontsteking valt niet weg… Het mengsel is volgens de lambda goed. Wederom de bougies demonteren: 1 tot 3 zijn mooi van kleur, 4 tot 6 zijn zwart. Nu dan de dubbele carburateurs demonteren: de inlaat van het spruitstuk blijkt gescheiden te zijn en ondanks dat er 2 dezelfde hoofdsproeiers in zitten is er een groot verschil in mengsel. Nu gekozen voor kleinere sproeiers voor de cilinders 4,5 en 6. Onderuit blijkt het mengsel nu goed te zijn, maar is bovenin te arm en dus is het tijd de remlucht naar de sproeiers aan te passen (kleiner te zetten). Eén van de twee remluchtsproeiers zit nu zo vast dat de emulsiebuis meedraait. Na meer dan een half uur prutsen krijgen we hem toch los. Nu is de meting die volgt een stuk beter. Vervolgens gaan we het luchtfilter monteren; direct is de volgende meting weer helemaal fout. De bougies zijn weer zwart; het luchtfilter is opgebouwd uit staalwol en een soort vezel (paardenhaar??!!). Na slopen met een haakse slijper blijkt het hele filter verstopt te zitten. We hebben nu ruimte gemaakt voor een groot papieren luchtfilter element. Opnieuw gaan we testen: weer houdt de motor in en komen er grote klappen uit de uitlaat. We vragen ons af of de nieuwe benzine met ethanol de tank-coating misschien aan het oplossen is? Een  tankje met verse benzine aangesloten,eerst carburateur leegrijden en dan weer testen. Maar ook dit maakt geen enkel verschil. Opnieuw gaan we de bougies bekijken: de bougie van cilinder 4 blijkt weer zwart te zijn. De andere bougies zien er wel goed uit. Verder staat de acceleratiepomp wat rijk en door een vreemde vorm in het inlaatspruitstuk loopt alle benzine naar cilinder 4. Dus: bougie weer gewisseld, acceleratiepomp anders afgesteld en de hoofdsproeier voor cilinders 4, 5 en 6 aangepast. Na 50 runs en uren zoeken, proberen en dingen uitsluiten hebben we dan eindelijk een resultaat: de auto start mooi, draait goed stationair en loopt mooi in deellast en valgas. En het mooiste is: meer dan 100 pk! Eindelijk kunnen we gaan proefrijden. Dan blijkt dat bij het afremmen voor een bocht de motor weer begint in te houden. Na de bocht loopt hij prima: 130 km/u op de snelweg, zonder probleem. Na lang zoeken en meten moet het toch een ontstekings-probleem zijn. Op de testbank kunnen we de storing niet op roepen! Weer gaan proef rijden met een 12 volts voeding:  probleem over. Daarna met een 6 volts losse voeding: ook geen storing! Wat blijkt: als je remt of je de richting aanwijzer gebruikt  of een andere stroomverbruiker in schakelt, wil de dynamo gaan laden. Maar de dynamo blijkt 30 amp sluiting via het anker te maken, waardoor de spanning zakt en de ontsteking denkt: doe het lekker zelf!!! Na dit probleem opgelost te hebben rijdt de Mercedes weer als een zonnetje: missie geslaagd!  
MERCEDES
HOME vermogenstestbank vermogenstestbank vermogenstestbank
GALERIE
vermogenstestbank
tel: 0345684477