Meten iZ Weten: TVR
Artikel uit: TVR Meten Iz Weten - 2009. Tekst: Jan van der Hoek, foto’s Fred Stegeman
Aangezien ik ook wel eens wilde weten “of het nou waar is wat de fabriek in de folder had gezet”
koerste ik onder een staalgrijze lucht op zaterdag 4 april jl. naar de Betuwe. Onze TVR-club had
een evenement gepland bij Speedcentre in Geldermalsen. Daar konden alle TVR-rijders terecht
voor een dagje “meten is weten”.
Deze onderneming deed in ieder geval deie dag zijn naam eer aan, want 13 TVR’s werden op de
vermogenstestbank gezet om te kijken hoeveel paarden er nou werkelijk in opdracht van de
koetsier bezig waren in het vooronder. Onze troetelkinderen werden daaartoe tegen de rollenbank
gereden, waarna met de spanbanden de achterwielen vakkundig op de rollen werden getrokken.
Nadat ook de voorzijde goed werd vastgezet en de luchtblazers in stelling waren gebracht, werd
begonnen met de metingen. We hadden het kunnen raden: Govert’s Chimaera was als eerste aan
de beurt. Daarna volgeden nog meerdere Griffith’s, Chimaera’s en S3’s. Zelfs een Belgische
TVR-rijder had de reis vanuit ons zuiderbuurland aanvaard om in Geldermalsen zijn overigens
keurig onderhouden klassieker aan de test te onderwerpen.
Nadat enkele TVR’s aan de tand waren gevoeld, liepen we met z’n allen naar buiten, want….
Wat een kabaal kwam daar de straat in rijden? Jan Timmermans had het beloofd: als het droog is,
kom ik met de Lola. Nou, dat hebben we gemerkt! Een schitterende bolide waar de kracht vanaf
blonk. Wie wilde, mocht van Jan ff achter het stuur zitten (niet rijden, zitten!) om alleen al dat
gevoel te ervaren. Herman zorgde voor hilariteit door kruipend het racemonster te verlaten. Tsja,
zo’n bolide stap je niet in, maar trek je aan. Maar niet alleen het uiterlijk schoon trok onze
aandacht. Zodra de Lola Spyder naar binnen werd gereden, stond ook werkelijk iedereen er
omheen, want dat wilden we graag zien. Het was een wonder dat de toilettegels nog allemaal op
de muur zaten, want wat een geweld bracht de Lola op de rollenbank. Maar liefst 520 pk, stond
op de uitslag te lezen. Daar werden de verzamelde TVR-adepten wel even stil van. Wie er
aanleiding voor gaf, is schrijver dezes niet bekend, maar de motorkap werd omhoog geklapt en er
werden twee luchtfilters van formaat verwijderd. Zou er zonder die kelken nog meer vermogen
uit te peuteren zijn?Nee bleek het antwoord nadat de Lola wederom op toeren werd gejaagd. Als
dat wel het geval was geweest, had ik subiet de afzuigkap thuis ook ontdaan van het
luchtstroomverhinderende filter. Nadat Jan zijn Lola de garage uit reed, kon hij het uiteraard niet
laten en joeg zijn bolide even heen en weer over het industrieterrein. Van deze fly-by zijn de
kippen in de wijde omtrek nog van de leg.
Inmiddels hadden we wel trek en daar was op gerekend. Op de bovenverdieping stonden
broodjes, koffie en melk voor ons allen klaar. Natuurlijk gingen alle gesprekken over auto’s en in
het bijzondeer over TVR’s. Van een enkeling dacht ik dat hij de kredietcrisis er bij haalde, maar
het bleek toch te gaan om het vermogensverlies van zijn TVR. Vanuit comfortabele fauteuils en
op zo’n bank waar je je eens echt in kunt nestelen konden alle foto’s aan de wand worden
bewonderd. Want praktisch alles waar vier wielen onder zit heeft inmiddels bij Speedcentre op de
rollenbank gestaan. Ook lag een prachtig boek vol foto’s op tafel van auto’s die eveneens de weg
naar Geldermalsen hadden gevonden.
GALERIE
tel: 0345684477