Chiptuning Audi A4 TDI Audi A4 TDI (130pk) versus A4 TDI Abt (155pk): chiptuning Artikel uit: Autovisie ( 2003) chippen   Ik heb hem laten chippen, is thans een veelgehoorde uitspraak. Het is bijna net zo’n gewone optie als lichtmetalen wielen of een schuifdak, maar heeft het ook zin?   Een Audi A4 TDI is normaalgesproken al geen stakkertje. Een fijne auto met een bijzonder krachtige dieselmotor. Een diesel met een top van dik 200 km/h, die nog zuinig is ook. Het exemplaar dat in Autovisie nr.7 van dit jaar aantrad in de multitest van sportieve diesels, accelereerde in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/h en viel in aangename zin op omdat hij zo lekker liep. Daarom zijn we met die auto eens naar de dynamische testbank van Jaap van Wuijckhuijse (Speed Centre) in Geldermalsen gegaan. Om te kijken wat deze lekker losse A4 TDI daadwerkelijk op de voorwielen loslaat. En meteen daarna – onder dezelfde omstandigheden dus – hebben we exact zo’n zelfde A4, maar dan voorzien van een 920 euro kostende Abt- modificatie (waarbij de fabrieksgarantie gehandhaafd blijft) op de bank gezet. En het resultaat was op zijn zachtst gezegd verrassend.  Maar het is niet wat u denkt. Het was de standaard-Audi die verwondering (en bewondering!) wekte met het resultaat van de meting. Hij bleek maar liefst 154 pk bij 3905 min -1 te produceren. Dat is het krukasvermogen, berekend met inachtneming van het (gemeten) aandrijfverlies. Dat is dus 24 pk meer dan de fabriek opgeeft. Zonder enige vorm van extra chiptuning. Uiteraard is ook het draaimoment flink hoger dan het zou moeten zijn; 343 Newtonmeter bij 2200 toeren in plaats van 285 Nm van 1750 tot 2500 min-1. Bij 1750 min-1 zit het koppel inderdaad op 290, maar verderop zit het flink hoger, om pas boven de 4000 toeren onder 270 Nm terug te vallen. Verbazingwekkend, of toch niet? Volgens van Wuijckhuijse geenszins. Hij maakt dit vaker mee, met name bij turbodiesels, terwijl zijn testbank nota bene de naam heeft aan de lage kant te meten, zulks tot ongenoegen van (thuis)tuners die uiteraard graag hoge cijfers op de meter zien. Hoe dan ook, op weg naar Geldermalsen was het al opgevallen dat de Abt-Audi niet echt wegliep bij de standaard-auto. Logisch, want de ‘gechipte’A4 bleek 168,8 pk bij 3768 min-1 te leveren na het chippen. Een goed meetbaar, maar allerminst schokkend verschil. En zo is het rijden in de auto ok. Je voelt wel verschil, maar overweldigend is het allemaal niet. Het koppel steeg naar 377 Nm, wat neerkomt op ongeveer 10 procent winst. Dat klinkt goed en het levert ook meetbare verschillen in sprintkracht op (zie het kadertje met metingen), maar als het standaard TDI al zo goed gaat, waarom dan nog meer geld uitgeven? Het verloop van de krommen komt nagenoeg overeen (de Abt zit een fractie eerder aan z’n piekvermogen), dus er is nauwelijks verschil in karakteristiek. Doordat er bij de Abt-versie wat meer brandstof wordt ingespoten, zal het verbruik doorgaans iets hoger liggen, terwijl we meenden te horen dat de zelfontbrander hier met name rond de 2000 min-1 ietsje kernachtiger klinkt. Doen dus, zo’n Abt-chip? Tja… Maar als u het moet, gebruik dan in elk geval een goede vol-synthetische olie.
Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers! HOME vermogenstestbank vermogenstestbank vermogenstestbank
GALERIE
vermogenstestbank
tel: 0345684477