Corvette Club: Vermogenstest via de rollenbank
Corvette Club: juni 2012 Verslag van de Corvette testdag bij SpeedCentre. Zaterdag 24 maart vanaf 8:30u
was het zover. [...] Zijn C6 was net op de testbank geweest en bleek een vermogen te hebben van 471
pk. Diverse andere Corvettes bleken te rijk afgesteld. Soms was een blik in de uitlaat al voldoende om dit
te voorspellen. Een vermogenstest biedt uitkomst.
Vorig jaar liet Fred Stegeman mij weten dat hij een rollenbank/vermogenstestdag wilde
organiseren, toegankelijk voor leden van de Heartbeat Corvette Club. Voordat hij het virus van
de Corvette te pakken had, was hij al in het bezit van een TVR Griffith. Via de TVR-club had hij
al eens een vermogenstest mee mogen maken. Hier was hij erg enthousiast over, vandaar dat hij
het nog eens over wilde doen, maar dan met een echte sportwagen….
Zo gebeurde het dat hij begin dit jaar mij benaderde of ik nog tips had hoe dit te organiseren. Na
wat over en weer gedachten te hebben gewisseld, heeft hij contact opgenomen met Jaap van
Wuijckhuijse, oprichter van Speedcentre te Geldermalsen. Tenminste 10 deelnemers moesten
meedoen om het gebeuren door te laten gaan. Fred had namelijk een speciaal tarief bedongen inc.
Broodje kroket, frikandel of kaas en koffie, thee of melk en een uitdraai van de meting. Dit alles
was goed georganiseerd door de vrouw van Jaap; van alles was meer dan genoeg, je kon
onbeperkt eten en drinken, in een huiselijke sfeer.
Als actief forumlid, plaatste Fred een oproep op het forum. Al snel waren er een aantal
aanmeldingen, maar daarna werd het even angstvallig stil. Zullen we het minimum aantal
deelnemers halen? Op een gegeven moment begon de teller weer op te lopen en meldden zich
ruim voldoende deelnemers. De meeting ging door!
De meeting
Zaterdag 24 maart vanaf 08:30 uur was het zover. Je kon verhalen van Jaap aanhoren (na eerst
koffie met cake genuttigd te hebben) die praatte als Brugman. Het is een echte autofreak die erg
veel praktijkervaring heeft op het gebied van afstellen en tunen. Dat mag ook wel, later bleek hij
de 60 al gepasseerd te zijn. Voor 10:00 uur gaat de eerste auto op de testbank, van Fred de
organisator. Zelf kwamen we (m’n tweelingbroer had het geluk mee te mogen, dus een hoop
anderen teleurgesteld) kort na 10 uur aan, maar zagen dat Fred helemaal in zijn nopjes was. Zijn
C6 was net op de testbank geweest en bleek een vermogen te hebben van 471 pk. Het is een LS2
uit 2005 (standaard 404 pk) waaraan hij het nodige heeft aangepast; o.a. Callaway luchtfilter,
ported throttlebody, ported intake, 1.8 ratio tuimelaars en een set Kooks keramisch gecoate
headers en x-pipe. Diverse andere Corvettes bleken te rijk te zijn afgesteld. Soms was een blik in
de uitlaat al voldoende om dit te voorspellen. Via een breedband lambda-sonde in de uitlaat werd
het zuurstof-gehalte gemeten, waardoor de lucht/brandstofverhouding bekend is. Op de uitdraai
werd dan het koppelverloop, vermogensverloop en bijbehorend lucht/brandstofverhouding
weergegeven. De C3 van Ab van Leiden heeft jarenlang maar 60% van zijn maximale vermogen
kunnen benutten. Jaap zt al te schudden met z’n hoofd toen hij de rollenbanktest uitvoerde. Hij
stpate uit, keek naar het motorblok en zag dat de gaskabel maar voor een gedeelte de gasklep
opende. De bevestiging van de gaskabel werd versteld en ja hoor van 150 naar 250 pk. Een C4
stond wel erg rijk afgesteld; 30 tot 50% te rijk, een goede voor de belastingdienst. Hij is
inmiddels ook weer bij Jaap geweest op vrijdag de 13
e
, notabene om 13:00 uur (dat vraagt om
problemen) was mijn Corvette (1972) aan de beurt om afgesteld te worden. Het brandstofmengsel
stond veel te arm, waardoor de motor te warm werd met mogelijk schade tot gevolg. De
lucht/brandstofverhouding was gemiddeld ca. 15,5 en van 2200 tot 2600 rpm zelfs 16,6. De
theoretische ideale waarde is 14,7 maar in de praktijk wordt 14,2 of lager aangehouden. Hier
moest wat aan gedaan worden!
Allereerst werd het luchtfilterhuis iets aanpast waardoor deze beter aansloot op de carburateur,
zodat geen valse lucht werd aangezogen. Daarna werden er grotere sproeiers geïnstalleerd. Ook
de naalden werden aangepast om een betere (in dit geval rijker) mengsel te krijgen. Na elke
aanpassing werd het vermogen op de rollenbank getest om te kijken wat de invloed was. Er werd
dan vergeleken met de uitdraai van voor de desbetreffende aanpassing. Ook werden er holle
pijpjes boven de naalden geplaatst (volgens mij is dit standaard bij een Holley-carburateur) zodat
de aangezogen lucht boven de naalden geen negatief effect zou hebben op de afstelling. Dit had
geen invloed op het vermogen en ze werden dus weer verwijderd. Tot slot werd het
ontstekingstijdstip nog gecheckt en iets gewijzigd om een optimalere afstelling te krijgen.
Uiteindelijk zag de vermogensafgifte er als volgt uit: een mooie winst lijkt me, met name bij het
lagere toerental dat in de praktijk het meest gebruikt wordt.
Bij het wegrijden viel mij meteen op dat het gaspedaal veel minder diep ingestrapt hoefde te
worden. Wat een verschil! Op de terugweg was erg duidelijk de vermogenswinst te merken. Door
de verbeterde prestaties zal het brandstofverbruik niet toenemen, hij zou eerder zuiniger gaan
lopen! Beide dagen waren een zeer mooie ervaring. Jaap en zijn vrouw zijn erg gastvrije en open
mensen. Ze praten graag, vooral over hun werk. Weer een hoofdstuk aan mijn Corvette-hobby
toegevoegd. Deze zomer hebben Mini en ik plannen om ermee naar Zuid-Engeland te gaan…..
Organisator: Fred Stegeman
Auteur: Paul Kolkman
Foto’s: Erik Kolkman
GALERIE
tel: 0345684477